hoe kan je een bidsprinkhaan het beste voeren?

Hey, ik heb sinds een tijde een bidsprinkhaan. Alles gaat goed met hem. Hij eet prima, meestal geef ik hem vliegen, meelwormen en krekels maar ik voer ze altijd door ze op de bodem van het terrarium neer te leggen. Ik weet dat dit gevaarlijk kan zijn maar als ik merk dat die moet vervellen pak ik de prooi meteen weer. Ik probeer hem af en toe te voeren om gewoon de voedsel pinset bij hem te houden maar ik heb hele erge trilhanden, meestal word mijn bidsprinkhaan dan bang omdat de prooi zo trilt. Daarom is voeren bij mij best lastig. Iemand tips? Sorry als ik iets compleet fout doe, ik ben nog een beginner. Sorry

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
3K

Het beste antwoord

In gevangenschap kan een bidsprinkhaan het beste gevoerd worden met een gevarieerd aanbod van allerlei insecten. Voor een jonge nimf zijn onder andere bladluizen, springstaarten en fruitvliegen geschikt. Voor een volwassen exemplaar bijvoorbeeld huisvliegen, zweefvliegen, krekels, meelwormen, kakkerlakken en blauwe vleesvliegen. Deze moeten levend worden gevoerd want beweging is nodig voor herkenning als prooi. Meelwormen kunnen worden bewogen met een pincet. Het is dus juist goed dat jouw handen trillen, want als je ze stil zou houden herkent het beestje niet dat er voer in aantocht is. De prooi moet in de vangpoten van de bidsprinkhaan passen.

Bidsprinkhanen zullen in het algemeen ongeveer twee dagen voor de vervelling stoppen met eten. Soms probeert het dier zelfs aangeboden prooidieren af te schrikken en ook lijkt het vaak alsof het dier is afgevallen. Geef een vervellende bidsprinkhaan geen voer! Het risico dat de voedseldiertjes juist de bidsprinkhaan aanvreten is te groot. Ongeveer 24 tot 48 uur na de vervelling kan weer veilig voedsel worden aangeboden.
Amadea